Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

Изображение полевого стана в советской живописи 1960-1970-х гг. (Record no. 722745)

MARC details
000 -Маркер записи
Контрольное поле постоянной длины 05493nab a2200349 c 4500
001 - Контрольный номер
Контрольное поле koha000722745
005 - Дата корректировки
Контрольное поле 20211208105919.0
007 - Кодируемые данные (физ. описан.)
Контрольное поле постоянной длины cr |
008 - Кодируемые данные
Контрольное поле постоянной длины 211206|2021 ru s c rus d
024 7# - Прочие стандартные номера
Стандартный номер 10.17223/22220836/43/2
Источник номера doi
035 ## - Системный контрольный номер
Системный контрольный номер koha000722745
040 ## - Источник каталогиз.
Служба первич. каталог. RU-ToGU
Код языка каталог. rus
Служба, преобразующая запись RU-ToGU
100 1# - Автор
Автор Беззубова, Ольга Владимировна
9 (RLIN) 408783
245 10 - Заглавие
Заглавие Изображение полевого стана в советской живописи 1960-1970-х гг.
Ответственность О. В. Беззубова, П. А. Двойникова, А. В. Смирнов
246 11 - Заглавие тома/части
Заглавие тома/части The representation of the field camp in Soviet painting of 1960s - 1970s
336 ## - Тип содержимого
Тип содержимого Текст
337 ## - Средство доступа
Средство доступа электронный
504 ## - Библиография
Библиография Библиогр.: 28 назв.
520 3# - Аннотация
Аннотация Анализируется репрезентация так называемого полевого стана в советской реалистической живописи 1960–1970-х гг. На примере ряда изображений прослеживается генезис и развитие данного сюжета, выявляются ключевые семантические элементы, демонстрирующие специфику понимания сельского труда в культурном проекте социалистического реализма. Показана символическая значимость данного сюжета для советской идеологии. Исследование носит междисциплинарный характер, используя методы и затрагивая предметные области культуральных исследований, визуальной антропологии и истории искусства. The article addresses the pictorial representation of the so-called “field camp” in Soviet realist painting. A field camp is a temporary site equipped for providing meals and recreation to agrarian workers and situated as close to the place of their labor activity as it possible, i.e. directly in a field. Pictures representing the field camp portray Soviet people, workers, in the process of their creative labor for the sake of socialism, which allows us to treat this type of painting as an example of Socialist realism. Amongst the multiple subjects concerning the labor activity of Soviet people, the pictorial representation of the field camp as a space of work and recreation is of interest, because it reflects the specific to Soviet culture views on the role and value of agrarian labor. Our study has pursued two main purposes: - to demonstrate the symbolical value of the field camp pictorial representation and its influence on the development of Socialist realist painting in general; - to reveal a semiotic system (a system of visual images – the signifiers) which enables pictures representing the field camp to function efficiently in Soviet painting. In the course of the study we have also accomplished several additional tasks: - to outline the history of the subject under consideration in Soviet painting; - to interpret shifts in the representation of the subject in order to reveal their connection with the transformation of artistic strategies and ideological discourse. The study addresses some new issues. Soviet painting representing agrarian labor has never been considered in cultural studies. From such a perspective, Socialist realist painting is significant as a historical source for studying Soviet culture and ideology. The analysis of a range of images representing the field camp demonstrates that having emerged in the 1930-s the pictorial representation of agrarian labor became one of the most popular subjects in the 1960s – 1970s. Such pictures make evident the essential difference between the socialist agrarian labor and the traditional farming. The field camp represents the meal of a working team, thereby manifesting the new form of social and labor relationships. The representation of the field camp acquired the following significant features: - the agrarian worker is portrayed in a new manner; - agrarian labor reflects the harmony of people and nature; - agrarian labor is depicted as the space of social harmony. We have also identified a variety of semiotic structures, which serve to express these specific features. These are the groups of signifiers representing gender relationships, opposition of “natural” and “technical”, dialectics of “individual” and “collective”, continuity of labor and domestic activities.
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова советское искусство
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова социалистический реализм
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова советская культура
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова советская живопись
655 #4 - Термин индексирования — жанр/форма
Жанр/форма статьи в журналах
9 (RLIN) 764925
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Двойникова, Полина Алексеевна
9 (RLIN) 764926
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Смирнов, Алексей Викторович
9 (RLIN) 764927
773 0# - Источник информации
Название источника Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение
Место и дата издания 2021
Прочая информация № 43. С. 26-39
ISSN 2222-0836
Контрольный № источника to000405178
852 4# - Местонахождение единицы хранения
Код организации-хранителя RU-ToGU
856 4# - Электронный адрес документа
URL <a href="http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000722745">http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000722745</a>
908 ## - Параметр входа данных
Параметр входа данных статья
999 ## - Системные контрольные номера (Koha)
biblionumber (Koha) 722745

No items available.