Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

Контуры нового антропологического проекта образования (Record no. 720515)

MARC details
000 -Маркер записи
Контрольное поле постоянной длины 04983nab a2200325 c 4500
001 - Контрольный номер
Контрольное поле koha000720515
005 - Дата корректировки
Контрольное поле 20220913125608.0
007 - Кодируемые данные (физ. описан.)
Контрольное поле постоянной длины cr |
008 - Кодируемые данные
Контрольное поле постоянной длины 211025|2021 ru s c rus d
035 ## - Системный контрольный номер
Системный контрольный номер koha000720515
040 ## - Источник каталогиз.
Служба первич. каталог. RU-ToGU
Код языка каталог. rus
Служба, преобразующая запись RU-ToGU
100 1# - Автор
Автор Глухов, Павел Павлович
9 (RLIN) 507034
245 10 - Заглавие
Заглавие Контуры нового антропологического проекта образования
Ответственность П. П. Глухов, А. А. Попов, М. С. Аверков
246 11 - Заглавие тома/части
Заглавие тома/части Outlines of a new anthropological education project
336 ## - Тип содержимого
Тип содержимого Текст
337 ## - Средство доступа
Средство доступа электронный
504 ## - Библиография
Библиография Библиогр.: 27 назв.
520 3# - Аннотация
Аннотация Центральным понятием статьи выступает антропологический проект, который рассматривается как основа образовательных парадигм и формаций. Исследуется связь антропологического проекта образования и дидактики, которая играет ключе-вую роль в практической реализации философско-антропологических оснований той или иной образовательной системы. Рассматриваются предпосылки формирова-ния современного антропологического проекта, которые содержат в себе представ-ления о «человеке будущего», к идее дальнейшего развития теории и философии обра-зования. educational policy with an aim of determining the key foundations and prerequisites for the emergence of a new anthropological education project. The article attempts to deduce the image of a person that may lie behind the current discussions about the results and content of education that take place in the emerging educational policy. The central concept of the article is the anthropological project, which is considered as the basis of educational paradigms and formations. The connection between the anthropological project of education and didactics, which plays a key role in the practical implementation of the philosophical and anthropological foundations of a particular educational system, is investigated. The prerequisites for the formation of the modern anthropological project, which contain ideas about the “person of the future” to the idea of further development of the theory and philosophy of education, are considered. The basic research methods were: a content-genetic analysis of the main categories and principles of open education didactics; explication of its system-forming principles in accordance with the category “anthropological project of education”. In the course of the study, anthropological projects were analyzed as a context for the development of education. Two approaches were identified to describe the relationship between education and anthropological projects, which can be considered as the foundations of educational activity. The dual structure of anthropological projects is considered, which is expressed in the fact that the practical implementation of idealized images of a person can lead to the formation of ideologies focused on achieving opposite results laid down in these images. Based on the materials reflecting the essence of the discussion in modern educational policy, the possible prerequisites for a new anthropological project were analyzed. As a result of the study, the prerequisites for a new anthropological project were identified, which are associated with the study of a person’s ability to live and act in the future, while the future is interpreted in different contexts. In the first case, the future is viewed as a problem of uncertainty, in which a person needs to be able to effectively navigate; in the second as a planetary crisis, in which a person needs to learn to survive by changing their attitude to the world (or even worlds) around them and revising the status of their own subjectivity.
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова антропологические проекты
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова образовательная логика
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова философия образования
655 #4 - Термин индексирования — жанр/форма
Жанр/форма статьи в журналах
9 (RLIN) 760946
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Попов, Александр Анатольевич
9 (RLIN) 66742
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Аверков, Михаил Сергеевич
9 (RLIN) 503706
773 0# - Источник информации
Название источника Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология
Место и дата издания 2021
Прочая информация № 60. С. 45-54
ISSN 1998-863X
Контрольный № источника 0210-41760
852 4# - Местонахождение единицы хранения
Код организации-хранителя RU-ToGU
856 4# - Электронный адрес документа
URL <a href="http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000720515">http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000720515</a>
908 ## - Параметр входа данных
Параметр входа данных статья
999 ## - Системные контрольные номера (Koha)
biblionumber (Koha) 720515

No items available.