Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

О некоторых особенностях подтекста в медиадискурсе публициста (Record no. 719950)

MARC details
000 -Маркер записи
Контрольное поле постоянной длины 05544nab a2200325 c 4500
001 - Контрольный номер
Контрольное поле koha000719950
005 - Дата корректировки
Контрольное поле 20211026115555.0
007 - Кодируемые данные (физ. описан.)
Контрольное поле постоянной длины cr |
008 - Кодируемые данные
Контрольное поле постоянной длины 211015|2021 ru s c rus d
024 7# - Прочие стандартные номера
Стандартный номер 10.17223/19986645/71/2
Источник номера doi
035 ## - Системный контрольный номер
Системный контрольный номер koha000719950
040 ## - Источник каталогиз.
Служба первич. каталог. RU-ToGU
Код языка каталог. rus
Служба, преобразующая запись RU-ToGU
100 1# - Автор
Автор Болотнов, Алексей Владимирович
9 (RLIN) 81096
245 10 - Заглавие
Заглавие О некоторых особенностях подтекста в медиадискурсе публициста
Ответственность А. В. Болотнов
246 11 - Заглавие тома/части
Заглавие тома/части Some features of the subtext in the media discourse of a publicist
336 ## - Тип содержимого
Тип содержимого Текст
337 ## - Средство доступа
Средство доступа электронный
504 ## - Библиография
Библиография Библиогр.: 29 назв.
520 3# - Аннотация
Аннотация Анализируется специфика подтекста в медиадискурсе публицистов В. Познера и А. Ореха. Выявлены общность и различие подтекста и средств его выражения с учетом жанровой специфики медиатекстов и индивидуальных особенностей языковых личностей; объективные и субъективные факторы, влияющие на содержание и средства репрезентации подтекстовой информации. На основе дискурсивного и семантико- стилистического анализа определена роль подтекста в отражении интенции авторов-публицистов в медиакоммуникации. The article points to the problem of defining the subtext and means of its representation in the media discourse of language personalities of publicists. It has been revealed that the subtext is associated with such concepts as implication, presupposition, the deep meaning of the text. The author of the article defines the subtext as an implicit meaning, which is associated with the content-conceptual information of the text and the formation of its deep meaning, taking into account the presupposition, the author’s and the addressee’s social and linguistic experience, the level of their culture, aims and objectives, the nature of the described situation. The aim of the article is to reveal the general and individual characteristics of the subtext and means of its expression in the media discourse of the publicists Vladimir Pozner and An ton Orekh, to define the objective and subjective factors that influence the content of the subtext and means of its representing. The material for the research was Pozner’s blog posts and Orekh’s “Replica” on the Echo of Moscow radio station for April–June 2020. The research methodology is complex and based on the use of discursive and semantic-stylistic analysis. The study of eight posts by Pozner and eight “replicas” by Anton Orekh made it possible to determine the common and different features of the subtext and means of its expression with due consideration of the genre specificity and individual peculiarities of these public information and media personalities. Among the common features of the expression of subtextual information, an explicitly and/or indirectly expressed social assessment of current news, an appeal to a mass addressee, the use of indefinite personal sentences and indefinite pronouns, generalizing judgments without specifying the subjects of actions, euphemisms, metaphors, and irony were identified. The publicists’ individual authorial specificity in the expression of implicit meanings is connected with different levels of acuity and expression in their representation of the social assessment of the news stories they covered, with a different type of speech culture of the publicists, which affects the selection and organization of linguistic means and methods of expressing implicit meanings. Pozner has an elite speech culture, and he is characterized by a restrained-intelligent style in expressing the subtext, the desire to deliver assessments correctly and carefully. Orekh, on the contrary, is characterized by a greater acuteness and openness of his position and an expressive manner of using techniques of reduction to absurdity, grotesque, antiphrasis, playing with precedent texts, irony, individual authorial metaphors. The comparison of the media discourses of the two publicists, completely different in views and idiostyles, has made it possible to determine the common means of representing the subtext used in their media discourse. The objective and subjective factors that influence the specifics of the subtext in the media discourse of the publicists (the sphere of media communication, genre-stylistic and thematic features of media texts, idiostyle originality of information and media language personalities) have been determined.
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова публицистика
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова подтекст
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова информационно-медийная языковая личность
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова речевые жанры
655 #4 - Термин индексирования — жанр/форма
Жанр/форма статьи в журналах
9 (RLIN) 759810
773 0# - Источник информации
Название источника Вестник Томского государственного университета. Филология
Место и дата издания 2021
Прочая информация № 71. С. 25-37
ISSN 1998-6645
Контрольный № источника 0210-37760
852 4# - Местонахождение единицы хранения
Код организации-хранителя RU-ToGU
856 4# - Электронный адрес документа
URL <a href="http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000719950">http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000719950</a>
908 ## - Параметр входа данных
Параметр входа данных статья
999 ## - Системные контрольные номера (Koha)
biblionumber (Koha) 719950

No items available.