Normal view
MARC view
Reading self-perceived ability, enjoyment and achievement: A genetically informative study of their reciprocal links over time (Record no. 427584)
[ view plain ]
000 -Маркер записи | |
---|---|
Контрольное поле постоянной длины | 02771nab a2200361 c 4500 |
001 - Контрольный номер | |
Контрольное поле | vtls000586730 |
005 - Дата корректировки | |
Контрольное поле | 20220525172042.0 |
007 - Кодируемые данные (физ. описан.) | |
Контрольное поле постоянной длины | cr | |
008 - Кодируемые данные | |
Контрольное поле постоянной длины | 171019|2017 xxu s a eng dd |
024 7# - Прочие стандартные номера | |
Стандартный номер | 10.1037/dev0000209 |
Источник номера | doi |
035 ## - Системный контрольный номер | |
Системный контрольный номер | to000586730 |
040 ## - Источник каталогиз. | |
Служба первич. каталог. | RU-ToGU |
Код языка каталог. | rus |
Служба, преобразующая запись | RU-ToGU |
245 10 - Заглавие | |
Заглавие | Reading self-perceived ability, enjoyment and achievement: A genetically informative study of their reciprocal links over time |
Ответственность | M. Malanchini, Z. Wang, I. Voronin [et.al.] |
504 ## - Библиография | |
Библиография | Библиогр.: с. 710-712 |
520 3# - Аннотация | |
Аннотация | Extant literature has established a consistent association between aspects of reading motivation, such as enjoyment and self-perceived ability, and reading achievement, in that more motivated readers are generally more skilled readers. However, the developmental etiology of this relation is yet to be investigated. The present study explores the development of the motivation-achievement association and its genetic and environmental underpinnings. Applying cross-lagged design in a sample of 13,825 twins, we examined the relative contribution of genetic and environmental factors to the association between reading enjoyment and self-perceived ability and reading achievement. Children completed a reading comprehension task and self-reported their reading enjoyment and perceived ability twice in middle childhood: when they were 9-10 and 12 years old. Results showed a modest reciprocal association over time between reading motivation (enjoyment and perceived ability) and reading achievement. Reading motivation at age 9-10 statistically predicted the development of later achievement, and similarly, reading achievement at age 9-10 predicted the development of later motivation. This reciprocal association was observed beyond the stability of the variables and their contemporaneous correlation and was largely explained by genetic factors. |
653 ## - Ключевые слова | |
Ключевые слова | чтение |
653 ## - Ключевые слова | |
Ключевые слова | мотивация чтения |
653 ## - Ключевые слова | |
Ключевые слова | поведенческая генетика |
655 #4 - Термин индексирования — жанр/форма | |
Жанр/форма | статьи в журналах |
9 (RLIN) | 745982 |
700 1# - Другие авторы | |
Другие авторы | Malanchini, Margherita |
9 (RLIN) | 134043 |
700 1# - Другие авторы | |
Другие авторы | Wang, Zhe |
9 (RLIN) | 465930 |
700 1# - Другие авторы | |
Другие авторы | Plomin, Robert |
Дата | 1948- |
9 (RLIN) | 481653 |
700 1# - Другие авторы | |
Другие авторы | Schenker, Victoria J. |
9 (RLIN) | 478147 |
700 1# - Другие авторы | |
Другие авторы | Petrill, Stephen A. |
9 (RLIN) | 138242 |
700 1# - Другие авторы | |
Другие авторы | Kovas, Yulia V. |
9 (RLIN) | 99181 |
700 1# - Другие авторы | |
Другие авторы | Voronin, Ivan |
9 (RLIN) | 135757 |
773 0# - Источник информации | |
Название источника | Developmental psychology |
Место и дата издания | 2017 |
Прочая информация | Vol. 53, № 4. P. 698-712 |
ISSN | 0012-1649 |
852 4# - Местонахождение единицы хранения | |
Код организации-хранителя | RU-ToGU |
856 7# - Электронный адрес документа | |
URL | <a href="http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000586730">http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000586730</a> |
908 ## - Параметр входа данных | |
Параметр входа данных | статья |
999 ## - Системные контрольные номера (Koha) | |
biblionumber (Koha) | 427584 |
No items available.